maandag 1 december 2008

Iets langzamer alstublieft

Een van de vele fouten die ik in deze maatschappij vermeen te zien, is de snelheid waarmee alles moet gebeuren. We (nou ja, ik niet) doen allemaal zo veel op een dag dat het niet meer goed te verwerken valt. Een beetje rustiger aan doen zou betekenen dat men er net als ik wat meer over na kan denken. Minder kwantiteit, meer kwaliteit als het ware. Het is voor mij natuurlijk makkelijk praten als student, voor iemand die hard moet werken om de kost te verdienen is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.

Toch zie ik het gebrek aan rationele contemplatie van de wereld om ons heen als sterk verbonden met de grotere kwaden in onze maatschappij. Nodeloos materialisme en gedachtenloos meedoen in de consumptiemaatschappij is waar ik dan aan denk. Ook politici die niet weten hoe ze prioriteiten moeten stellen lijkt me daaronder te vallen. Maar als ik naar politici luister val ik direct in slaap, dus dit weet ik niet zeker. Misschien zijn ze ook wel gewoon dom.

Minder belangrijk, maar even zo goed verbonden met dit onderwerp, is de entertainmentcultuur. Als men niet aan het werk is moet iedereen zich altijd en overal vermaken, even rustig nadenken is er vaak niet bij. Ik betreur dan ook sterk de "dood van de muziek", die zich in mijn ogen ergens in de jaren 90 heeft plaatsgevonden. Weg zijn de dagen van Pink Floyd en Dire Straits, met liedjes van 6 minuten en langer, die zijn nu namelijk "te sloom"...

3 opmerkingen:

Martijn zei

Ik heb een aantal vragen. Allereerst verbaast het mij enigszins dat je het studentvolk als lui en nietsdoend beschouwt, wat lang niet altijd klopt.
Wat belangrijker is, is dat je mensen hier tegen zichzelf in bescherming wilt nemen, wat de facto neerkomt op het ontnemen van hun vrijheid. Dat is, daarover zullen we het eens zijn, slechts mogelijk in het uiterste geval en bij zwaarwegende redenen. Ik zie die niet. Waarom mag een mens er niet voor kiezen te veel hooi op zijn vork te nemen? Zijn dat die grotere kwaden? Wat is er ethisch mis met nodeloosheid en consumentisme?

Overigens zou ik je een mooi artikel over politieke filosifie willen aanbevelen:
M. Walzer (1981): Philosophy and democracy, in Political theory 3, blz. 379-399.

Jasper zei

Hmm ze moeten niks, ze mogen van mij best veel hooi op hun vork nemen. En studentenvolk is ook niet altijd "lui", maar heeft vaak wel de glegenheid om dat te zijn. En ik heb dus aangegeven dat ik er zelf niet voor kies om heel actief te zijn.

Unknown zei

raid en pillage, burn the village.

lalala.

consumentisme ligt in de menselijke aard, om het beste en het meeste te willen voor zichzelf, hun familie en de beste competitie positie voor hun nageslacht. zolang we een democratie als regerings systeem hebben zal het kapitalisme en daarmee het nodeloos consumisme overeind blijven. het probleem daarbij is dat de alternatieve voor beide bestuursvormen op dit moment niet levensvatbaar zijn. 'the lesser of two evils' of ja...meerdere evils.

natuurlijk moeten we daar altijd tegen aan blijven schoppen:P tot een niewe discourse noodzakelijk is.

foucault would approve><

groetjes m.

PS: ik heb nieuwe telefoon en was vrijdag nog even langsgekomen maar je was niet thuis.