donderdag 26 juni 2008

Goed doen

Een van de vele, vele "problemen" die mij bezig houden is de kwestie van goed en slecht. Als je geen godsvrezend mens bent is dat nogal moeilijk (als je wel in God gelooft trouwens ook, maar daar zal ik nu niet verder op ingaan). Er is buiten de Kerk geen instantie die je vertelt wat je moet doen om een goed mens te zijn. De overheid/rechtssysteem vertelt je alleen wat je wel en niet mag (ongeveer), maar daarbinnen is er heel veel ruimte om goed of juist slecht te doen. Proberen een definitie voor "goed doen" uit het woordenboek te halen levert het volgende op:

goed·doen (onovergankelijk werkwoord; deed goed, heeft goedgedaan)
1 goede daden doen, liefdadig zijn2 helpen, verlichting geven

Hieruit wordt slechts één ding duidelijk: goed doen heeft te maken met andere mensen. Zowel liefdadig zijn, helpen, als verlichting geven houdt het handelen met tot doel het verbeteren van het leven van anderen in. Het is voor mij persoonlijk wel duidelijk dat kleine dingen als het openhouden van de deur voor iemand, of iemands zware tas dragen gewoon zonder meer onder goed doen behoort. Je krijgt daar als het goed is ook een goed gevoel van, zo van "ha, ik heb iets goeds gedaan."

Andere dingen zijn minder duidelijk goed of slecht. Materialisme beschouw ik zelf als slecht, omdat het gebruiken van de schaarse grondstoffen der aarde betekent dat je anderen de kans ontneemt die grondstoffen te gebruiken, terwijl niet-westerlingen die grondstoffen duidelijk harder nodig hebben dan jijzelf. Dat wil echter niet zeggen dat alleen puur ascetisch levende mensen goede mensen zijn. Maar het is wel iets om over na te denken. Doe zoveel "goed", oftewel in het belang van anderen in plaats van jezelf, als je denkt dat mogelijk is. Ik ben er vrij zeker van dat dat meer levensgeluk oplevert dan het eindeloze streven naar een nog luxere levensstijl.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ha Jasper,
voor mensen die liefdevol zijn opgevoed is 'goed doen' denk ik gewoon zoveel mogelijk doen wat je hart je ingeeft. Als het voor jou goed voelt 'is' het goed (voor jou, want het blijft natuurlijk wel een relatief begrip).
Deze boodschap krijg je van mij op een voor jou en anderen bijzondere dag. Een dag waarop we terugdenken aan je geboorte, de jaren die erop volgden tot wat je nu bent. Jij en allen die daaraan bij hebben gedragen mogen daar denk ik trots op zijn.
Maar we verwachten natuurlijk wel allemaal eindelijk weer eens een nieuw stukje op je blog.
Liefs van je 'tante' Monique

Anoniem zei

Dit lijstje van twee voorbeelden valt natuurlijk uit te breiden tot alle aardbewoners samen een ons wegen, maar zo lang wil ik niet wachten. Zo lang wacht de filosofie trouwens ook niet. Die wil graag weten aan wat voor zaken we het label goed/slecht kunnen/moeten hangen, en of er een algemeen criterium bestaat om te bepalen of iets of iemand goed of slecht handelt. Ik ben benieuwd wat je daarvan maakt.